Obiad z jajkami dla całej rodziny – pyszne kotlety jajeczne

Kotlety jajeczne

Obiad z jajkami dla całej rodziny – pyszne kotlety jajeczne

Jajka na obiad? Oczywiście! To skarbnica białka i witamin, a w towarzystwie innych dodatków mogą stanowić pełnowartościowy posiłek. Jajka sadzone z ziemniakami, jajka w sosie chrzanowym lub musztardowym – to klasyki znane z dzieciństwa, które często lądowały na stole w postne dni. Tym razem, zachęcamy do wypróbowania innego pomysłu na obiad z jajkami, czyli kotletów jajecznych z ryżem i pieczarkami. Smacznie, zdrowo i do syta!

Jajka na obiad nie tylko w post

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia, tygodniowo można (a nawet warto) zjadać do 10 sztuk jajek. To całkiem sporo, biorąc pod uwagę, jak niewiele potraw przyrządza się z nich na co dzień. Są to oczywiście jajka sadzone, na miękko, jajecznica oraz omlet, czyli typowe dania śniadaniowe. Jako danie główne, jajka pojawiają się na naszych stołach znacznie rzadziej, a jeśli już, są raczej dodatkiem do zupy (np. szczawiowej, żurku lub botwinki). Na bazie jajek można jednak przyrządzić znacznie oryginalniejsze potrawy: choćby nasze kotlety jajeczne z ryżem i pieczarkami. Posmakują nie tylko wegetarianom czy też jako postny posiłek, ale nawet jako danie główne w niedzielne popołudnie. A ich przygotowanie to przysłowiowa bułka z masłem! Składniki:

– 5 jajek ugotowanych na twardo

– 1 jajko surowe

– 50 g ryżu 

– 200 g pieczarek

– 1 cebula

– 1 ząbek czosnku

– pęczek natki pietruszki

– sól, pieprz

– łyżka masła

– olej do smażenia

– pół szklanki bułki tartej.

Kotlety jajeczne – przygotowanie

Samo przyrządzenie kotletów jajecznych jest bardzo szybkie, a tak naprawdę jajka i ryż można ugotować dzień wcześniej i zostawić w lodówce. Wykonanie kotletów krok po kroku to:

  1. Ugotuj jajka na twardo (pięć sztuk), a ryż na sypko (w osolonej wodzie), zostaw do przestudzenia.
  2. Pieczarki umyj i drobno posiekaj, cebulę pokrój w drobną kostkę.
  3. Rozgrzej patelnię, rozpuść masło i zeszklij cebulę. Dodaj do niej pieczarki, dopraw solą i pieprzem oraz smaż do momentu, kiedy z patelni wyparuje woda.
  4. Jajka zetrzyj na tarce o grubych oczkach, dodaj do nich ryż i wystudzone pieczarki, surowe jajko, przepuszczony przez praskę czosnek, posiekaną natkę pietruszki oraz przyprawy. 
  5. Wymieszaj masę dokładnie przy pomocy rąk.
  6. Na patelni rozgrzej olej.
  7. Zwilżonymi dłońmi formuj owalne kotleciki, obtaczaj je w bułce tartej i smaż do zrumienienia na patelni.

Propozycja podania – pieczone warzywa

Po usmażeniu, kotlety najlepiej odkładać na ręcznik papierowy, który wchłonie nadmiar tłuszczu. Jako, że jest to smażona potrawa, warto podać ją z lekkostrawnymi dodatkami (kotleciki zawierają w sobie ryż, lepiej więc zrezygnować z ziemniaków, kaszy czy ryżu). Idealnie sprawdzą się tu zaś pieczone warzywa i dip jogurtowo-czosnkowy z koperkiem. Do pieczenia można wykorzystać np. czerwoną i żółtą paprykę, cukinię i bataty. Jak je przyrządzić?

  1. Rozgrzej piekarnik do temperatury 190 stopni z termoobiegiem. 
  2. Wybrane warzywa pokrój w spore kawałki, skrop je oliwą, dodaj sól, pieprz i wybrane zioła (np. oregano i tymianek), ułóż je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i umieść między nimi kilka ząbków czosnku w łupinach.
  3. Piecz ok. 20 -25 minut.

Z kotletami jajecznymi i pieczonymi warzywami będzie się znakomicie komponował dip jogurtowy, który nada całości świeżości. Wystarczy wymieszać jogurt grecki z przeciśniętym przez praskę czosnkiem (na 250 g jogurtu wystarczą 2 ząbki), posiekanym koperkiem, solą i pieprzem oraz skropić sokiem z cytryny. Pyszny, bezmięsny obiad gotowy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top